karinvandycke.reismee.nl

Afscheid nemen

Jaja nog maar 1 nachtje en een half dagje en dan is het eindelijk zover... mijn reis van 5 maanden zal beginnen. Nu ik nog druk bezig ben met de laatste spulletjes pakken ga ik me toch realiseren dat ik straks voor 5 maand wegga! Dus bbrrrr mijn zenuwen beginnen nu ook te komen. Voornamelijk denk ik omdat het allemaal onbekend is waar ik naartoe ga. Natuurlijk kan je je hier heel goed voorbereiden door boekjes te lezen, foto's te bekijken en verhalen van andere te horen maar het blijft gewoon spannend! Gelukkig is het gezonde spanning :D

Daarnaast heb ik er ook nog eens super veel zin in, dus het moet uiteindelijk allemaal goedkomen.

Afgelopen week ben ik ook begonnen met afscheid nemen van familie, vrienden, hobby's, school, en gewoontes in Nederland.... zo heb ik voor de laatste keer paardgereden! Het zal even wennen zijn om niet meer samen met mijn zus op vrijdagavond te gaan bedenken op wie we vanavond willen/gaan rijden of op de klok te kijken of we niet veel te laat zijn... heel apart.

Maar er zijn meer dingen voor de laatste keer, zo was het de laatste keer dat....

  • Er meer blanken dan donkere mensen zijn, en nee dit is geen disciminatie. Daarbij wordt het gelijk de eerste keer dat ik uitgescholden wordt voor Muzungu (blanken). Wat ik eigenlijk niet als een scheldwoord zie maar toch.
  • Ik mijn OV-chipkaart mag gebruiken. Zul je straks zien dat wanneer ik weer terug ben het nog niet goed geregeld is en we nog steeds problemen hebben. Maar misschien is het wel heel goed geregeld en wordt dit de laatste keer dat ik niet meer hoef in te checken, wat straks wel moet.
  • Ik jullie allemaal in levende lijven zie. Ik bedoel daarbij niet dat ik jullie nooit meer zie, want er is natuurlijk niks boven skype, hyves, msn, telefoon en misschien zelfs de tam-tam. Maar meer dat ik jullie 5 maanden moet missen.
  • Ik in mijn eigen bed slaap, met eigen dekens, eigen kussen, eigen kamer, eigen vertrouwde omgeving etc..
  • Ik onder een warme, stromende douche zal staan. In Zambia is het soms maar de vraag of er stromend water is, dus dan komen de emmertjes te voorschijn en moet ik mij daar maar mee wassen. Verder is het water daar erg lekker koud, dus 's ochtends vroeg ben ik goed wakker!
  • Ik in ieder geval aankomende 5 maand niet in het koude, sneeuwbedekte Nederland ben. Ik ga straks alvast beginnen aan mijn zomer ;) En ja ik zal aan jullie denken wanneer ik lekker in een topje rondloop met blote voeten...
  • Ik boven de evenaar verblijf, Zambia ligt namelijk onder de evenaar.
  • Ik mij nog verstaanbaar kan maken en niet mijn handen en voeten nodig heb om iets te omschrijven of duidelijk te maken.
  • Mijn internet nogsnel is.
  • Ik mij nog ergens druk over ga maken omdat het niet opschiet. In Zambia zal ik heeeeellll veel geduld gaan krijgen.
  • Ik een hollandse maaltijd eet die niet hoofdzakelijk uit kip of mais bestaat.

Er zijn natuurlijk ook eerste keren die om de hoek komen kijken, dit wordt de eerste keer dat...

  • Ik dollars ga ophalen bij de bank en deze in Zambia weer ga inleveren voor Kwacha, de munteenheid in Zambia.
  • Ik voor het eerst flink moet gaan nadenken hoe duur het daar is en wat de prijs is als ik het weer ga omrekenen naar dollars en daarna weer naar euro's en natuurlijk ook andersom. Hoezo ingewikkeld ;)
  • Het waarschijnlijk dus ook de eerste keer gaat worden dat ik belachelijk veel ga betalen voor een klein prullaria omdat ik mij verrekend heb, nouja... er zijn ergere dingen ;)
  • Ik in totaal ongeveer 12 uur onderweg ben om op mijn eindbestemming aan te komen.
  • Ik nog nooit zolang zonder familie, vrienden en Nederland heb moeten doen.
  • Ik naar het continent Afrika ga, dat ik zowiezo naar Afrika ga, dat het de eerste keer wordt dat ik naar Zambia, Malawi en Tanzania ga en dat het de eerste keer zal zijn dat ik in Chipata ben ;) Goh hoe kan dat toch komen.
  • Ik bij de paters en de nonnen zal verblijven en ik daar ook nog eens heel nieuwsgierig naar ben.

Tja en verder zullen er nog veel eerste keren komen, maar die ga ik toch maar niet allemaal benoemen, want dan blijven jullie lezen.

Ik ga vanaf hier nog maar eens afscheid van iedereen nemen, ik zie jullie over 5 maand weer en ik hoop jullie in die tussentijd zoveel mogelijk op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak.

Tot over 5 maandjes!!!

Liefs Karin

Reacties

Reacties

Marion

Heeel heeeel veel succes en plezier en geluk daar!!! Whiej, morgen al.... wel slapen vannacht he ;-) dikke knuffel!

N.John en T. Annita

Het doet ons denken aan Kirsten haar Webblog , nu bent u aan de beurt . Stel het daar goed Karintje en pas op dat u met geen klein zwartje naar huis komt. Of je mag terug gaan. Lol , geniet er maar van .

Groetjes John en Anni

Lysette

Hee Ka!
Het gaat helemaal goed komen! Even door de spanning heen en dan zit je daar al.
Succes en tot het volgende bericht!
X Lysette

klaas pieter en hetty

Hallo Karin,

Heel veel plezier en succes gewenst in Zambia, ook aan alle collegastudenten. Goede reis!

Hetty en Klaas Pieter Plantinga

Arnoud, Karin en de lieftallige meisjes

Hoi Kaatje

We wensen je een hele goede reis. pfff 12 uur onderweg, ik hoop dat je een beetje kunt slapen in het vliegtuig. Een behouden reis! En we zien uit naar je belevenissen in chipolata! grapje, in Chipata

Groetjes uit Putten

Alfred

Karin!!

Leuke feitjes allemaal! Ben benieuwd of het allemaal uit komt. ;) Heel veel plezier en succes in Zambia en een goede reis alvast straks!
Tot MSNs, Skypes etc.

x Alfred

alwin

Jahoe het feest, dat een buitenlandse stage heet, kan beginnen:)!

Veel heeeeeel veel plezier op deze vanzelfsprekend mooie reis.

Marion

Als het goeeeeed is ben je NU! aangekomen op plaats van bestemming! Hoop dat je een goede reis hebt gehad, geen vertraging, geen vreemde dingen bij de douane, geen spullen kwijtgeraakt, maar wel heel veel zon daar! Hoop snel van je te horen! Knuffel!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!